پکیج چیست؟ انواع پکیج گرمایشی و مزایا و معایب این دستگاه را بشناسید

پکیج چیست

در گذشته از آبگرمکن برای تولید آب گرم در حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و شوفاژها استفاده میشد، اما آبگرمکن به یک محیط بزرگ مانند انباری یا موتورخانه نیاز داشت. از طرفی بسیاری از ساختمان های مسکونی دارای یک دستگاه گرمایشی در موتورخانه بودند و از کمبود فشار آب همیشه گلایه داشتند، به همین خاطر کم کم پای پکیج های دیواری و زمینی به منازل و محیط های اداری باز شد. از آنجایی که بسیاری از افرادی که قصد خرید پکیج ساختمان را دارند، نمیدانند که پکیج چیست و چگونه کار میکند و با انواع آن آشنا نیستند، تصمیم گرفته ایم که در این مطلب از سایت تهران سرویس یار به معرفی کامل این سیستم گرمایشی بپردازیم.

پکیج چیست؟

پکیج ها نسل جدید آبگرمکن و موتورخانه هستند که در حین مصرف بهینه انرژی، کار هر دو را انجام میدهد زیرا هم آب گرم مورد نیاز بخش های مختلف خانه را تولید میکند و هم با متصل شدن به شوفاژ، باعث گرم شدن فضا میشود. این سیستم گرمایشی، انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق و گاز تامین میکند اما در مقایسه با سایر دستگاه های گرم کننده کم مصرف تر است.

دستگاه پکیج، نسل جدید سیستم های گرمایشی است که با مزایای فراوان خود توانست جای آبگرمکن و بخاری را بگیرد.

هنوز هم در برخی از نقاط کشور برای تهیه آب گرم مصرفی و گرمایش رادیاتوها از آبگرمکن و موتورخانه استفاده می شود، اما بعد از اطلاع از مزایای پکیج، به نصب این سیستم گرمایشی روی آورده اند. ایمنی بالا، کاهش مصرف برق و گاز، افزایش فشار آب گرم و جدا بودن هر واحد در ساختمان های مسکونی، امکان تنظیم دما، آسان بودن نصب و تعمیرات پکیج از جمله دلایلی هستند که افراد را به خرید پکیج ساختمان تشویق کرده اند. پیشنهاد میکنم مقاله تفاوت موتورخانه و پکیج را مطالعه کتید تا این موضوع را بیشتر درک کنید.

مطالعه بیشتر:

موتورخانه چگونه کار میکند؟ | سیر تا پیاز طرز کار موتورخانه به زبان ساده

انواع پکیج ساختمان

اگر به فروشگاه های آنلاین یا حضوری برای خرید پکیج حرارتی مراجعه کرده باشید، حتما با مدل های مختلفی روبرو شده اید. انواع پکیج بر اساس مکان قرار گیری و سوخت پکیج به مدل های زمینی و دیواری تقسیم می شوند. در ادامه به توضیح هر یک از مدل های پکیج دیواری و زمینی میپردازیم.

پکیج دیواری؛ محبوب ترین مدل این سیستم گرمایشی

محبوب ترین انواع پکیج، مدل دیواری یا Wall hung  میباشد و همان طور که از نام آن مشخص است، روی یکی از دیوارها نصب میشود. پکیج دیواری از برق برای گرمایش آب استفاده میکند، یعنی میتوان آن را در هر مکانی اعم از آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام بدون نیاز به لوله کشی گاز نصب کرد؛ از طرفی این سیستم گرمایشی حجم زیادی را اشغال نمی کند، بنابراین برای تامین انرژی گرمایی در خانه هایی با متراژ کوچک، انتخاب بسیار مناسبی است.

با توجه به مزایای پکیج دیواری، امروزه این دستگاه به معروف ترین نوع پکیج گرمایشی در منازل و آپارتمان ها تبدیل شده است. حجم کوچک، کارایی چند منظوره و هزینه تعمیر و نگهداری پایین تاثیر گذارترین عوامل در این فراگیری هستند.

مطالعه بیشتر:

بهترین محل در ساختمان را برای نصب پکیج دیواری را بشناسید

پکیج زمینی؛ دستگاه گرمایشی مناسب محیط های بزرگ

به طور کلی پکیج زمینی برخلاف مدل دیواری، روی زمین نصب می شود و فضای زیادی را اشغال میکنند، به همین خاطر از این نوع سیستم گرمایشی در محیط های بزرگ مانند ادارات، بیمارستان، باشگاه های ورزشی، مراکز خرید و … استفاده می شود. پکیج زمینی یک مخزن بزرگ دارد که مملو از آب گرم است و حتی زمان افت فشار آب نیز می تواند گرمای مورد نیاز را در محیط برقرار کند. پکیج زمینی از نظر نوع سوخت به ۳ دسته زیر تقسیم می شوند:

  • پکیج زمینی گازی؛
  • پکیج زمینی گازوئیلی؛
  • پکیج زمینی برقی؛
  • پکیج زمینی دوگانه سوز (گازی و گازوئیلی)؛
  • پکیج زمینی سه گانه سوز (گازی، گازوئیلی و برقی)؛

هر یک از سیستم های گرمازای بالا برای محیط خاصی کاربرد دارد. مثلا برایو مناطقی که گاز ندارند، می توان از پکیج زمینی برقی استفاده کرد یا پکیج های سه گانه سوز به دلیل مصرف انرژی و هزینه بالا برای فضاهای بزرگ کاربرد دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد طرز کار پکیج زمینی و مزایا و معایب این سیستم گرمایشی، میتوانید به مقاله پکیج زمینی چیست مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر:

با ۷ دلیل رایج افزایش فشار پکیج دیواری آشنا شوید + آموزش حل مشکل

انواع قطعات پکیج

آشنایی با مهم ترین قطعات پکیج حرارتی به ما در استفاده درست از این سیستم کمک میکند

اگر روکش پکیج را باز کنید، قطعات پیچیده و به هم پیوسته این دستگاه گرمایشی را خواهید دید. ده ها قطعه باید در کنار یکدیگر کار کنند تا هدف اصلی پکیج که تولید آب گرم و گرما برای شوفاژها و رادیاتور است، محقق شوند. اجزای اصلی پکیج حرارتی به ۴ دسته اصلی برد، سنسورها، اجزای اجرای فرمان و قطعات مکانیکی تقسیم میشوند.

  • برد الکترونیکی: برد الکترونیکی هسته مرکزی پکیج را تشکیل میدهد و اطلاعات ورودی و خروجی دستگاه را بررسی میکند. در واقع این برد دستگاه است که وظایف قطعات مختلف را مشخص میکند. همچنین برد پکیج از اجزای متفاوتی نظیر ترانس تغذیه، آی سی، آی سی رگولاتور و رله تشکیل میشود.
  • سنسورها: سنسور یا حسگرها وضعیت کلی پکیج دیواری را به برد اعلام میکنند. اگر هر یک از قطعات به درستی کار نکند، سنسورهای پکیج متوجه این عیب شده و به برد اعلام میکند تا مشکل عیب یابی و برطرف شود. حسگرهای موجود در این دستگاه گرمایشی شامل حسگرهای حرارتی، ترموستات دود، ترموستات حد، ترموستات اتاقی، حسگر شوفاژ، میله یونیزاسیون، ترانس جرقه زن، سنسور فشار هوا، سنسور فشار آب، کلید جریان، فلوگاتور و فلومتر پکیج میشوند.
  • اجزای اجرایی فرمان: قطعاتی مانند پمپ خطی پکیج، فیشر کنترل گاز، فن دودکش، شیر موتوری، کیت شیر موتوری، شیر اطمینان پکبج گرمایشی، بای پس، شیر تخلیه آب، شیر هواگیری و گیج فشار و دما پس از دریافت دستور از برد پکیج وظایف خود را انجام میدهند.
  • قطعات مکانیکی: این قطعات برخلاف اجزای اجرایی فرمان، برای انجام وظایف خود نیازی به تایید و دریافت دستورات از برد الکترونیکی ندارند. قطعات مکانیکی پکیج حرارتی شامل منبع انبساط دیافراگمی، مشعل، مبدل حرارتی، محفظه احتراق، واحدهای رفت و برگشت پکیج دیواری می شوند.

تیم تحریریه تهران سرویس یار، مقاله کاملی برای آموزش قطعه شناسی پکیج تهیه کرده که در آن تمام قطعات پکیج وظایف هر کدام را تشریح کردیم. توصیه میکنم به آن مقاله هم نگاهی بیندازید.

بهترین برندهای پکیج

امروزه برندهای ایرانی و خارجی زیادی از پکیج دیواری و زمینی در بازار وجود دارند و همین موضوع باعث شده که انتخاب بهترین نوع سیستم گرمایشی به یک انتخاب چالش برانگیز تبدیل شود. برای خرید بهترین پکیج دیواری باید ویژگی هایی نظیر سوخت پکیج، میزان مصرف گاز و برق، نحوه نصب، کیفیت قطعات، عملکرد مشعل و موارد مشابه را در نظر بگیرید. در ادامه بهترین برندهای ایرانی و خارجی پکیج را معرفی میکنیم.

  • پکیج بوتان؛
  • پکیج ایران رادیاتور؛
  • پکیج بوش؛
  • پکیج لورچ؛

در پایین بهترین برند های پکیج گرمایشی به صورت مختصر معرفی شده و به ویژگی های مثبت هرکدام می پردازیم.

پکیج بوتان؛ محبوب ترین در بازار ایران

امکان ندارد که تا به حال نام پکیج بوتان به گوشتان نخورده باشد. شرکت بوتان یک برند مشهور ایرانی پکیج دیواری و آبگرمکن است که کیفیت عملکرد، استفاده از بهترین قطعات و جدیدترین فناوری دنیا و مصرف بهینه انرژی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

پکیج هایی که توسط گروه صنعتی بوتان تولید میشوند پرفروشترین پکیج های بازار ایزان ایران هستند.

وجود قطعات باکیفیت یکی از مهمترین شرایط یک پکیج دیواری یا زمینی است زیرا دوام بالای دستگاه را تضمین میکند، علاوه بر این، هرچه سیستم گرمایشی قطعات بیهتری داشته باشد، هزینه تعمیرات و سرویس آن نیز کاهش میابد؛ برای همین تعمیر پکیج بوتان، خیلی کم هزینه تر از تعمیر دستگاه های مشابه است. همه این عوامل در کنار هم باعث شده که بوتان به پرفروش ترین برند پکیج ایران تبدیل شود.

مطالعه بیشتر:

آموزش مهم ترین نکات نگهداری پکیج بوتان به صورت رایگان

پکیج ایران رادیاتور؛ قدیمی و خوش نام

پکیج ایران رادیاتور یکی از قدیمی ترین و بهترین انواع پکیج حرارتی است که به خاطر کیفیت عملکرد و تنوع محصولات، نه تنها در ایران بلکه در جهان بسیار مشهور میباشد. از آنجایی که ایران رادیاتور یک برند ایرانی است، قطعات آن نیز به راحتی در تمام نمایندگی های این شرکت و در تمام شهرها یافت می شود؛ بنابراین تعمیر پکیج ایران رادیاتور با هر مشکلی، به راحتی توسط تنکسین ها امکان پذیر است.

پکیج ایران رادیاتور، محصولی ایرانی که جهانی شد

به طور کلی برند ایران رادیاتور، پکیج هایش را در مدل های مختلفی مانند دیجیتال، اکو، آنالوگ، BM، Z و K تولید میکند که قدرت گرمایش آنها با یکدیگر متفاوت است. همچنین قیمت مناسب و گارانتی طولانی مدت آن باعث شده که تبدیل به انتخاب اول بسیاری از افراد در خرید پکیج شوند.

مطالعه بیشتر:

اصلی ترین نکات نگهداری پکیج ایران رادیاتور

پکیج بوش؛ آلمانی با اصالت

اگر میخواهید یک پکیج خارجی داشته باشید، اولین پیشنهاد ما برند بوش (Bosch) است. بوش یک شرکت آلمانی است که نام آن برای ایرانیان آشناست زیرا بسیاری از لوازم خانگی ساخت این برند می باشد. پکیج های بوش از قطعات باکیفیت استاندارد جهانی و مطابق با فناوری روز دنیا ساخته شده اند که میتواند ضامن طول عمر دستگاه باشد. جا دارد بگوییم تکنسین های تهران سرویس یار، اقدام به تعمیر پکیج بوش تهران با قیمت اتحادیه می کند.

پکیج لورچ؛ محصول اصیل ایرانی

لورچ قدیمی ترین شرکت تولید پکیج و سیستم های گرمایشی است که بیش از نیم قرن تجربه دارد. مدل های پکیج لورچ با نام های آدنا، آرتا، آرتمن، آریان، هیرو و هرما در بازار به فروش میرسند. لازم به ذکر است که تمامی سیستم های گرمایشی لورچ فن دار هستند. برند لورچ ویژگی هایی که کاربران به دنبال آن هستند، مانند گارانتی، خدمات پس از فروش، قیمت ارزان، عملکرد خوب با فشار کم و فشار زیاد را ارائه میکند، بنابراین یک انتخاب ایده آل برای خرید پکیج های حرارتی محسوب می شود.

حرف آخر

قطعات پکیج ساختار درونی این سیستم حرارتی را تشکیل میدهند و طبیعتا سالم بودن اجزای داخلی پکیج باعث عملکرد آن میشود. با اینکه تعمیر پکیج یک کار تخصصی به حساب می آید و در صورت خرابی هر قطعه از آن، باید به یک تکنسین متخصص و مجرب مراجعه کرد، اما آموزش قطعات پکیج گرمایشی برای هر یک از کاربران یک نیاز ضروری است. در این مقاله ابتدا گفتیم که پکیج چیست و سپس به معرفی انواع و برندهای آن پرداختیم. شما میتوانید برای تعمیر کولر گازی تهران و تعمیر پکیج از هردو نوع دیواری و زمینی و با هر برندی مثل بوتان، ایران رادیاتور، لورچ و سایر برندها به مرکز تهران سرویس یار مراجعه کنید.

تاریخ انتشار۱۰/۰۷/۱۴۰۱ @ ۲۰:۴۹

10 دیدگاه برای “پکیج چیست؟ انواع پکیج گرمایشی و مزایا و معایب این دستگاه را بشناسید

  1. فرهاد گفته:

    سلام ممنونم بابت این مقاله مفیدتون
    خانه من مجهز به پکیج دیواری بوتان دیجیتالیه و واقعا راضی ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان